Prečo ETICKÁ ?

Každý jeden z nás bez výnimky sme sa niekde , niekedy a na niekom raz začali učiť svoje prvé kroky na koni . Väčšina z nás asi ešte ako deti , niektorí už možno aj ako dospelí . Každopádne je prirodzené  a tak by to malo byť , že ako nováčik v nejakej oblasti považujeme za správne to , čo vidíme a čo nás učia .  Nekladieme otázky, nepýtame sa prečo , načo .. Jednoducho určitý čas, kým získame trošku rozhľad , dôverujeme správnosti procesu . Až časom , keď sa nám trošku rozšíria obzory , si vytvárame vlastný názor a analyzujeme naše pocity a dojmy .

Ja som ešte ako dieťa / mala som 10 – 11  rokov /  , mala to šťastie , že som sa dostala do  “ dobrých a láskavých  “ rúk , kde boli kone a ich pohoda naozaj priorita . A to si so sebou nesiem celý život . Tak som sa to učila, tak som to videla, tak som to cítila aj stále cítim .

Ako tak však chodím  po “ svete “  a pozerám sa okolo seba , realita mnohých jazdeckých škôl je úplne iná . S koňmi je zaobchádzané ako s učebnou pomôckou , bez snahy o porozumenie , miestami až hrubo , sú bezdôvodne trestané za chyby jazdca  či už vo forme nadmerného používania bičíkov , ostrôh , ťahaní do papule či nezmyselného vyväzovania na všakovaké “ pomocné “ oťaže . Často sa stretávam s nevhodnou výstrojov – najmä sedlom , ostrými zubadlami a aj s tým, že sa nerešpektuje  “ nosnosť “ koňa  / poníka a kone nosia im neprimerane ťažkých jazdcov . Jazdia a zapriahajú sa príliš mladé alebo už naopak veľmi staré s všakovakými zdravotnými problémami.

V skratke , keď si ako majiteľ koňa predstavíte , že by ste ho mali predať do jazdeckej školy , tak si poviete, že nikdy v živote .

A pritom kone v jazdeckých školách sú tak nesmierne dôležité , pretože, ako som spomínala , všetci sme raz niekde začínali .

Tento obrázok nemá vyplnený ALT popisok, jeho názov je jazdenie.jpg

Keď som sa raz zamýšľala nad tým, akým argumentom by som niekoho presvedčila, že v mojej jazdeckej škole sa bude mať koník dobre  a nemusia mať obavy , ako s ním bude zaobchádzané,  na jazyk sa mi stále tlačilo presne toto slovné spojenie :  Etická jazdecká škola .

Etická v mojom ponímaní znamená , že sa ku školným koňom správame predovšetkým ako k živým , cítiacim bytostiam . Áno , ich úlohou je  síce “ poslúchať “ a trpezlivo učiť všetky tie , ako ja hovorím, začiatočnícke trdielka ..pretože každý jeden sme boli na začiatku nemotorný , robili sme chyby a naše úspechy a pokroky záviseli práve od trpezlivosti nášho konského parťáka . Táto náročná úloha však pre školného koňa nemusí byť vôbec nepríjemná .

Aby sme im túto neľahkú úlohu čo najviac spríjemnili , mali by sme my ako tréneri a majitelia  , našim koníčkom poskytnúť :

  • Komfort počas tréningov vo forme dobre pasujúceho sedla a zubadla . Neverili by ste, koľkým je to úplne jedno : /
  • Rôznorodú prácu . Pre psychickú ale aj fyzickú pohodu koňa je dôležité , aby nezažíval stále dookola ten istý stereotyp. Deň za dňom . Hodinu za hodinou . Stereotyp v cvikoch = nadmerné zaťažovanie tých istých svalových partií koňa stále dookola . Čo časom vedie k nepohode, tuhosti až bolesti v najviac zaťažených svaloch chrbta, krku, bedrovei časti . Napríklad ja mám na papieri spísané rôzne cvičenia , či už drezúrne, skokové alebo všestranné a keď niekedy neviem,  čo zaujímavé by sme dnes robili, siahnem si do nich po inšpiráciu . Vychádzky v prírode sú ich bezpodmienečnou súčasťou .
  • Pozitívnu motiváciu  . Všetci moji jazdci , vrátane mňa, používame počas tréningu odmeny . Vysušené kúsky pečiva , nakrájanú mrkvu, ba niektorí si odmeny dokonca doma vlastnoručne pečú z ovsených vločiek a všakovakých prímesí.
  • Kone odmeňujeme za snahu na tréningu, vydarený cvik či trpezlivé státie pri nasadaní a  poprávaní si strmeňov . Neverili by ste, ako ich taká odmenka dokáže motivovať. Vrelo odporúčam ich zaradiť do vášho tréningového procesu .
  • Korektné trénovanie svojich zverencov na základe biomechaniky jazdca aj koňa . Snaha o porozumenie a harmóniu . Snaha o to, aby každý tréning bol prínosom nielen pre jazdca , ale aj pre koňa . Snaha o harmóniu a porozumenie , čomu kladiem vo svojej jazdeckej škole najväčší dôraz . K tejto tak veľmi dôležitej téme bude aj väčšina mojich článkov .
  • Naučiť svojich pokročilých jazdcov kone po tréningu ponaťahovať a pouvoľňovať svalstvo .
  • Minimálne  1-2 dni v týždni úplného jazdeckého kľudu , pretože tak ako svaly aj psychika koňa potrebuje regenerovať .
  • Dostatočné množstvo voľného času a pohybu s kamarátmi , kde dočerpajú fyzickú a psychickú energiu . Pohybom a hrou s ostatnými , si ponaťahujú a uvoľnia svaly , ktoré boli namáhané .
  • Pravidelné a hlavne správne korektúry  , pretože zdravé kopytá sú základom zdravého koňa . Nie každý kováč sa tak úplne rozumie do svojho remesla .
  • V prípade zdravotného či pohybového problému poskytnúť koňovi dostatočné množstvo času na liečbu a rekonvalescenciu . Naprávanie, rôzne jemné techniky či fyzioterapeut je síce nákladná ale veľmi dôležitá súčasť starostlivosti .

S týmito v zásade jednoduchými , systematickými pravidlami tak dokážeme vytvoriť bezpečný a motivačný priestor pre učenie , kde je kôň braný ako partner, nie ako nástroj  a napriek tomu , že nám má „slúžiť „, sa k nemu budeme správať s láskou ,  úctou a porozumením. Priestor , kde sa budú vychovávať noví etickí jazdci ,  z ktorých budú noví etickí tréneri , ktorí budú túto myšlienku posúvať ďalej a ďalej … z generácie na generáciu .  

No a to , ako si vycvičiť / pripraviť do etickej školy spoľahlivého konského parťáka , si povieme nabudúce (;

Michaela Medvecová
Jazdkyňa, trénerka a mama troch skvelých detí. Vo svojej jazdeckej škole kladie dôraz na harmóniu a porozumenie medzi jazdcom a koňom .Trénuje tak, aby to fungovalo a aby jej všetci rozumeli .Jej príbeh si môžete prečítať TU>>
Komentáre

Pridať komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *